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Message par Abssiss BABISTO le 2006-12-15, 09:18

Fogolé in wénguirmaanoune. Kam laymé... etc... Laughing I have to stop, je doi m'arreter car je ne maitrise plus ce que je dis là et je ne veux insulter personne Laughing Laughing bof.
Voilà alors les ngor les Sène, les diogoy, les diégaane, les diouf, les "joaliens" les "fadjoutois" etc vous etes conviés ici pour nous offrir quelques notes en sérér pur dur pour que nous en deviendrons si armés que vous n'auriez plus la chance de parler de nous sans qu'on le sache Laughing Laughing Laughing ahahaha !

Bon.. ça démarre.....
Qui commence d'onc?Shocked Shocked Shocked


Dernière édition par le 2007-04-21, 14:24, édité 1 fois


o
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1) Dès ton arrivée, tu te présenteras
2) De la bonne pub, tu nous feras
3) De ton absence, tu nous préviendras
4) Si tu t'inscris, ce règlement tu respecteras
5) Si ca ne te plait pas, sans rien dire tu partiras....


Si Je Ne Plais A Personne, Je Pourrais N'Être Que Mauvais;
Mais Je Me Tiens Pour Détestable Si Je Plais A Tout Le Monde!
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Message par princessnaf le 2007-01-15, 17:02

naffiyo koye
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Message par princessnaf le 2007-01-15, 17:02

naffiyo koye
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Message par Abssiss BABISTO le 2007-01-15, 17:18

Shocked
mékhé mééne !Laughing


o
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Message par Modou le 2007-01-17, 09:34

hé Thiam, o paal refo wala o sereer?
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Message par Nemie le 2007-01-17, 10:12

THIAM Babel a écrit:Fogolé in wénguirmaanoune. Kam laymé... etc... Laughing
Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
réba tass kw Bravo
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Message par Saf le 2007-01-19, 10:45

Hé les gars je vous signal que amna yénén façon sérére au Sénégal. Les Safénes par exemple. y'a po que les Joaliens. Donc gnangal lén gnou Safène aussi.
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Message par Abssiss BABISTO le 2007-01-22, 12:54

Diooko ndial !

Porokhéé, kir diam, kam laymé !!

Waaaw !


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Message par Saf le 2007-01-31, 11:17

Mo dou nonou. Esk li gua wakh kham ngua ko sak yaw. A voir. Dém na ba gnou djiangualma nou niouy nouyo
FOUTOUMNA et tu répond MI GUA REK.
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Message par Abssiss BABISTO le 2007-02-04, 21:40

FOUTOUMNA ??? hahahaha hahahaha hahahaha

Ok, waa fogioléé in wé ngirmaanoune !


o
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Message par Modou le 2007-05-14, 03:13

Waa mais xanna y a pas de sérère ici?

Laay yo a serer kay i nano!
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default [SERERE] discution générale en SERERE NOON

Message par seytu kat bi le 2008-05-15, 09:50

Je vous propose ici chers forumistes d'échanger sur un parler qui est le "serere noon" proche du "safeen" et qui est parlé dans la région de Thiès. il est plus parlé à: thiès noon, wagon, thionakh, thiapong, nguinth, thialy, peykouk serere, silmang, ngoumsaan, kounfok, dioungue, diassap, poguine, kouyoung, LALANE, sawi, thiaoune, koudiadiène, thiafathie, lamlam, dissa...

allez, c'est parti:

MI = je ou moi
FU = tu ou toi
YA = il, elle ou lui
NDO = nous ou on
NDOU = vous
MBA = ils, elles ou eux

XAY = viens? XAYAAT=venez
FU TUMINA, MI YI GA REK = COMMENT TU VA? çA VA BIEN
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Message par Invité le 2008-05-15, 09:56

Fu toum na diari ? fo nguen dé ? MI, nguen Diass.
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Message par seytu kat bi le 2008-05-19, 06:09

Salut lnvité, ce que vous avez écrit c est bien du SAFI proche du NOON. le safi safi est parlé par exemple à Diass, Sébi, pout, dougar, boukhou... surtout sur l axe Diamniadio sindia et même poponguine.

NOON:
1 = wino ou yino
2 = kanak
3 = kaay ou kayay selon que l on est à Fandène ou à lamlam
4 = nikiss
5 = yotus
6 = yiitnino
7 = yiitnakanak
8 = yiitnakay
9 = yiitnanikiss
10 = danké ou danka

vous verrez que à partir de 5 (yotus), on fait 5+1=6 le yotus de 5 devient yiit+wino et pour des raisons phonétiques le W devient N etc.
le NA a le sens de ET ex Yiit NA Kanak = 5 ET 2.
de meme, à partir de 10, on fait 10+1= 11 et se dit dakkeNAwino = 11.

La fréquence radio 102.2 se dit: danke ci danke na kakak kenda ga kanak.
le point
se dit kenda comme pour le wolof "tomba" il peut se dire top puisque le point virgule se lit top toloy.
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Message par fayediouf le 2008-05-19, 06:11

cé pas plus facile de parlé serrer diobass
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Message par seytu kat bi le 2008-05-21, 06:01

fayediouf le diobass il me semble c'est le parler du sine saloum!
par exemple nafio...
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Message par seytu kat bi le 2008-05-21, 06:05

HISTOIRE DU NOON, 1ère PARTIE.
le noon est différent d'énnemi mais signifie INDEXER. diokhogn en wolof.
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Message par Blacksmith le 2008-05-21, 14:02

aparema ya pas bokou dadeptes dé héhé
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Message par seytu kat bi le 2008-05-22, 10:41

c'est vrai papa laye, "mi wo a corka" = je te remercie. le C de corka se lit "TH" comme le TH de Thiès.
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Message par Invité le 2008-05-22, 14:38

fu wo kékh mais fu wo disso ndiski'f guén poye dé.
Mi nguén diass afin thiath bo na yi bo nguen ndém. thiorka diari
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Message par seytu kat bi le 2008-05-23, 03:52

Invité an fu nguen wala dek diass, kegni garo sosin gara. igni tax yah fu bido teki gara? na foti gara?
--------------------
ann mun wassan gal pudo xa wi as wi wa ki xowiru ga kuulin ndu! wa em gada? pour les profanes: = il parraît que le nouvell aéroport sera construit chez vous! où est ce qu'on en est?
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Message par seytu kat bi le 2008-05-27, 09:30

LE PEUPLE NOON:
- Situation géographique: Parmi les langues ouest de l'Atlantique au
Sénégal, Cangin le groupe se trouve dans une tour et la région de Thiès
une ville à 70 km à l'est de Dakar. Cangin Le groupe se compose de 5
langues qui sont les suivants: Saafi-Saafi, parlé dans une zone située
au sud de Thiès, vers la côte; Palor, le long de la route nationale
entre Dakar et Thiès; Ndut, au nord-ouest de Thiès; midi dans et autour
de la ville de Thiès elle-même; Léhar, au nord de Thiès, à l'ouest de
Tivaouane.
Ainsi, c'est dans et autour de la ville de Thiès que
le Midi-parleurs se trouvent. Le Midi personnes ont utilisé pour former
le cœur de la ville de la population, mais que de plus en plus
d'étrangers vint s'installer à Thiès, le Midi a commencé à sortir du
centre de la ville. Le midi villages se trouvent à côté de la ville, ou
en quarts l'intérieur de ses frontières, mais clairement séparés dans
les domaines de la population. Toutefois, comme Thiès est de plus en
plus, de plus en plus de villages sont en cours de fusion avec la
ville. Il ya environ 30 villages du Midi le plus grand qui est un
Fandène. Fandène est situé à 7 km à l'est de la ville de Thiès, et est
donc parmi les villages de midi qui sont les plus éloignés de la route
nationale. Les plus éloignés de Thiès sont les villages le long de la
route de Tivaouane, comme Lam-Lam, à la frontière avec la langue Léhar.
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Message par seytu kat bi le 2008-05-27, 09:30

-Demographic statistics:


Of
the 29.825 Noon-speakers, according to the last census occured in 2002, the
majority still live in their original areas and villages. Around 15% have left
the area for reasons of work, to live in other places in Senegal, mainly in Dakar, or abroad. However, most of these
people still keep very close ties with their home village and family. Around
45-50% of the population are younger than 15 years old, a number that is higher
in the villages than in the town itself.
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Message par seytu kat bi le 2008-05-27, 09:31

-Sociolinguistic situation:


Although the Serere Noon live in rather
homogenous villages or quarters in town, they are very much living in a
cultural mixture of people from different ethnic groups and languages. This is
more accentuated in town itself but even in the more remote villages or as
nomads in the area. In the villages it is mainly the Wolof and the Peul that
are more found, sometimes Bambara, while in town these and several others are
living next to the serere Noon (Serere Sine, Diola ect.). The result of these
cultural mixtures is that all contacts outside of the family and people group
are conducted in Wolof or French, depending on the type of situation. The
people living in Thiès itself are naturally more exposed to, mainly, Wolof than
those outside town. As the result of this fact, a difference can be seen in the
language acquisition of the children: in town (in the Cangin dialect) the
children tend to learn Wolof in parallel with Serere Noon, while in the
villages the children do not learn Wolof until they start school at the age of 6. In mixed marriages, where
one of the partner originates from another group than the Noon, the common
language in house hold is normally Wolof as his/her mother tongue.



In spite of the wide use of Wolof among
the Noon, there is certain reluctance towards the language which is perceived
as a language of commerce, exploitation and sometimes, corruption. This
attitude most likely derives from the conflicts between the Wolof and Noon that
date back too long before independence. On the other hand, the French language
is seen by most people as a necessary and beneficial asset, since it gives the
speaker a higher status in society.
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Message par seytu kat bi le 2008-05-27, 09:31

A SUIVRE:


2-The Noon language
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Message par seytu kat bi le 2008-05-27, 09:34

Noun Verb


Contrast [‘kɔntra:st] [kən’tra:st]


Convict [‘kɔnvɪkt] [kən’vɪkt]


Desert [‘dezət] [dɪ’zə:t]


Rebel [‘rebl] [rɪ’bel]


Record [‘rekɔ:d] [rɪ’kɔ:d]


Minute [‘mɪnɪt] [maɪ’nju:t]
(adjective).
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Message par seytu kat bi le 2008-05-29, 04:38

-Classification and previous studies
The ethnic group and Noon language have been referred to several times in the literature during the past century. One of the first written references to the people as Serere-non was made in 1913 by Migeod in The languages of west Africa. Delafosse refers to Noon in a chapter on Langues du Soudan et de la Guinée (1952) where he distinguishes between the Serere languages called « Serere-sine » and the None called “Serere-none”. In 1931 Aujas wrote on the Serere: « Les Sérères se divisent en deux fractions: les sérères Nones qui habitent le cercle actuel de Thiès, et les sérères Sines qui ont pour habitat géographique le pays du Sine et une fraction du Saloum » (Aujas 1931 : 298).
This view of the noon as a dialect of Serere prevailed in linguistic classification for a long period of time:
-in 1953, Lavergne de Tressan includes Noon in his Inventaire Linguistique de l’Afrique Occidentale française et du Togo dividing the group Senegalo-Guinéen into four groups of which group A contains 1) Wolof; 2) Sérèr; 3)Dyola. The Sérèr group is divided as follows:
« Tant du point de vue ethnique que du point de vue linguistique, les Sérèrs ne constituent pas un tout. Il semble qu’on doive distinguer deux groupes de dialectes ; c’est ce qui avait incité Delafosse à classer d’une part le Sérer, qui pour lui, était représenté par le dialecte Ndyègèm ou kégèm de l’autre Nom. Je distingue donc ce que j’appellerais les vrais dialectes Sérèr et les faux dialectes » (1953 : 150).
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Message par seytu kat bi le 2008-05-29, 04:39

SUITE...
The Noon is described as being part of the second group of « faux dialectes » together with the Safen-Safen and the Ndut.
-On the same line, Westermann and Bryan classify Serer Non also called Dyoba as one of two dialects, the other being Serer Sine (1952: 18).
-In 1966 Greenberg classifies the Serer-sin and Serer-Non as members of the northern subgroup of the West-Atlantic language group. It was not until in 1966 that the Noon was classified as belonging to the group separated from the serer. This was done by the Australian linguist Walter Pichl who wrote an article title The Cangin group –A language Group in Northern Senegal in which he gave the label “Cangin group” to the languages spoken in the Thiès region, since he found that “Cangin” was the name of Thiès in these languages. Pichl stated that this group was clearly separated from serer, and therefore he “propose (d) not to quote these languages as SERER-Sin and SERER-None or SERER- Ndut but simply as SERER and CANGIN” (Pichl 1966: 12). The languages Pichl included under the label “Cangin” were the None, the Ndut, the Palor or Falor, and the Léhar. In the same article, Pichl also documents a brief sketch of the cangin languages, particularly in view of comparison to Serer-Sin. He describes some morphological feature concerning, for example, noun classes and agreement.
On the basis of Pichl’s study, the Cangin languages form a separate subgroup in the northern branch of the West Atlantic languages in the classification of Sapir (1971), and the same grouping is found in later classifications such as in Wilson’s chapter Atlantic (1989). In 1987, S.I.L. (Summer Institute of Linguistics) undertook a sociolinguistic study of the five languages in the Cangin group to state the relation between the languages. This was done through lexical and phonological statistics as well as grammatical comparison and by evolution of attitudes towards and usage of the languages. The intelligibility with Serer-Sine and the degree of bilingualism in Wolof were also taken into account. The results showed that “le groupe Cangin se compose de cinq langues fondamentalement inintelligibles le Ndut, le Palor, le Lehar, le None et le Safen” (William et al. 1987 : 8).
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Message par seytu kat bi le 2008-05-29, 04:39

FIN
In summery, although Noon has long been known and documented as an ethnic group, it was for a long time grouped with the Sérère languages until the 1960, when it was classified linguistically as belonging to a separate group, called Cangin group.
However, it has been clearly shown that there is no linguistic link between the Cangin languages and the Sérère-Sine these people groups still consider themselves as being part of the sérère culture, which is then taken as a cover name for a whole range of ethnic groups and languages are called “les Sérères de Thiès” and the languages are still referred to as “Sérère Noon, Sérère Ndut etc”.
During the last 20 years of the last century, the Cangin languages have been the objects of several studies resulting in a growing awareness of and knowledge about this group.
-The phonology and morphology of Saafi-Saafi has been the object of the doctoral thesis of Mr Mbodj (1983) and a more recent contribution to the phonology has been made in maîtrise by Mr Dia (1997).
-The phonetics and phonology of Ndut have been explored in several studies (including M. A. and doctoral thesis) by Mr Gueye (1980, 1984 and 1986) and in 1996; Morgan presented an overview of its grammatical structures in an M.A. thesis.
-In 1987 d’Alton, in her doctoral thesis, gives a phonological and grammatical sketch of Palor language.
-The hitherto major contribution towards an understanding of Noon has been provided by a doctoral thesis by Jeanne Lopis, done at the University of Sorbonne, Paris: Phonologie et morphologie nominale du Noon, parler de Ngente (Lopis 1981).
A full description of its grammar exists since 2000 by Maria Soukka in a book entitled A Descriptive Grammar of Noon – A Cangin Language of Senegal (Soukka 2000 Lincom Europa).
So the group of Cangin languages has been the object of some studies, such as M.A. or Doctoral thesis, the Comparison of relative clause in the Cangin languages or the article on intelligibility and language boundaries within the group.
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Message par Sweet le 2008-05-29, 15:03

nafio? mbé mbé ?

Est ce que ya des dialectes en serrere?
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Message par seytu kat bi le 2008-06-02, 10:56

Des dialectes oui y a en. de manière générale nous avons: les sereres sine exemple (à Fatick), les safen (diass), les ndoutes (montralland), les lahalaha (pendienou léhar) , les noon (thialy).../ chaz les NOON, il ya les pade pade (fandene), les cagincagin (ko wango), les lalalala (lalane), les sawisawi (koudiadiène) etc.
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Message par seytu kat bi le 2008-06-03, 05:12

-Language dialects


The Serere Noon language is divided
into three main dialects with the following names used by their own speakers: Padee that is spoken in the greater village of Fandène,
east of Thiès; Saawi,
spoken in the northern villages from Diassap to Lam-Lam; Cangin, spoken in the town of Thiès
itself. The following list is that of the Noon villages, grouped according to
dialect:




The Noon villages





In French In Noon


Padee dialect


FANDENE: PADEE:


Keur Ndiour
Ce’ aa Ñjuu’

Keur Daouda
Kitokkinaa


Keur Liga
1-Ki ta goh/2-Ce’aakújún


Ndiam Dioroh
Jiñjíroh


Cousoun
Kúsún


Fouth
Fúʄ


Diayane
Ce’aa Waal


Saawi dialect


Diassap
Caap/Caasap


Keur Ndiokune
Kuyuŋ


Lalane
Laalaa


Ndiobène
Saawi, Saafi


Thiaoune
CaawuuJooraa/Caawuu Luufa


Koudiadiène
Kujiji, Kujajen


Lam-Lam
Lam-Lam


Diassane
Jaasaa

Cangin dialect

Léloh
Leeloo

Peykouk
Kuuk

Ngoumsane
Ŋgumee /Ŋgumisaa


Ndoufak
kúndóok


Silmang
Sílmaŋ/Sílmëŋ


Dioung
Coonaa ʄuuŋ


Ouango
Waŋgoo


Thiès None
Sapkoo


Nguenth (serere)
Ŋgente/Ŋgenti


Grand Thialy
Caalii Luufaa


Petit Thialy
Calaw


Thionah Thiapong
Coonaa Capoŋ


Pognène
Poñin



The name of the Noon dialect, Saawi or Saafi,
is not to be confounded with the name of the related language in the Cangin
group, Saafi-Saafi (where the people are called Saafi and their country Saafen)
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Message par seytu kat bi le 2008-06-03, 05:13

-A brief outline of the language


Noon is a non-tonal language, with the
basic constituent order of SVO (Subject, Verb and Object). It is agglutinative,
with suffixes as the most common form of affix, although several prefixes
occur. The basic syllable patterns are CVC and CV, and the vast majority of
verbal roots are formed as CVC. The nominal system contains 8 noun classes (6
singular and 2 plural), and there is concord between the noun and its
determinants and referring pronouns with respect to noun class, size, animations.
The definite suffix marks the nominal for both noun and preposition. Among the
personal pronouns, the first person plural shows a distinction between the
inclusive and exclusive pronoun. The verb root can occur in a range of
derivation and it is not uncommon to find up to three derivational suffixes.
The stem is conjugated according to both aspect and tense. In order to express
modality, the use of auxiliary verbs is widely spread. The verbal system
contains a set of stative verbs which, in addition to their verbal quality,
also assume most of the adjectival functions. There are however, a handful of
“true” adjectives as well. The numeral system is based on the number five.
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Message par seytu kat bi le 2008-06-03, 05:14

...


As for the
phonology, Noon has 27 consonants with contrast between the bilabial, alveolar,
palatal and velar articulations. The consonants include among others, voiced
prenasalised plosives, implosives and a glottal stop. At morpheme boundaries,
there are extensive consonantal changes taking place, one of which is consonant
gemination. There are 20 vowels in Noon where each of the 6 basic qualities has
a long and a short form. In addition to [-ATR] and a [+ATR] form standing for
Advance Tongue Root. There is a restricted vowel harmony with respect to the
ATR feature.
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Message par Absciss BABISTO le 2008-07-01, 10:04

Laayo ndigin koroxé, mba mbindimta koy? Himdilaay !


o
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Message par Tima le 2008-08-05, 06:07

égnégné gné
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Message par Mia le 2008-08-05, 07:45

gnagnangnangna di galé ngari gnam
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Message par Absciss BABISTO le 2008-08-05, 09:36

Shocked affraid


o
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Message par Fatim le 2008-08-05, 09:44

e gne gne fi we gno mi
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Message par Absciss BABISTO le 2008-08-05, 09:57

FOgotlé ine wéguirmanoune, ana dakhala fapountine


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Message par Fatim le 2008-08-05, 09:59

piwona ino der
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Message par Sugar le 2008-08-05, 10:17

mi nano serer barki fapess. mi nano le thiam no fawa mais le dékh aussi
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Message par Absciss BABISTO le 2008-08-05, 10:19

Mamy bayil wakhou thiaga layo ndiguine... bayil dékh, baakh na rék héhé


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Message par Fallita le 2008-08-05, 10:25

nafio eh
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Message par Sugar le 2008-08-05, 10:32

Thiamaass a écrit:Mamy bayil wakhou thiaga layo ndiguine... bayil dékh, baakh na rék héhé


mooo, li ma wakh lane mo si nek Shocked yaw tu vois des wakh you bone partout. limeu wakh ni lama lyncx djangal
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Message par Fallita le 2008-08-05, 10:33

eh il faut parler sereer
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Message par Fatim le 2008-08-05, 10:52

nafio mekher mer
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Message par Fallita le 2008-08-05, 10:54

Ehey
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Message par Fatim le 2008-08-05, 10:56

serer safiii
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Message par Tima le 2008-08-06, 04:29

éééééééyyyyyyyyyyyy tiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii

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